Op verzoek geef ik aan de derdejaars studenten van mijn opleiding tekenles. Handtekenen dus. Ik leer ze rechte lijnen te trekken uit de losse hand, ellipsen en kubussen, ik leer ze arceren en een constructietekening maken. De studenten hebben er zelf om gevraagd, omdat ze ontdekt hebben dat het onhandig is als een constructeur niet kan tekenen.
Ik denk dat er aan die ontdekking wel wat tandengeknars vooraf gegaan is. Tekenen is niet iets wat bij de mannen die ik opleid erg is aangemoedigd. Ik stelde voor dat zij de tekeningen die ze maken in een map stoppen om mee naar huis te nemen, maar dat wilden ze niet, omdat ze dan, met die map, misschien aangezien zouden kunnen worden gezien voor product designers, wat ed&i-studenten echt niet willen. Hu!
Het moet dus van ver komen, dat tekenen. In vijf weken moest ik hun wanhoop, afschuw en volstrekte ongeoefendheid overwinnen. Ik heb dat onderschat, maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Een lang-studeerder in deze klas vertelde dat toen hij ooit begon als werktuigbouw-student, hij in het eerste jaar handtekenen had. Mijn collega K had dat, dik twintig jaar geleden op deze zelfde hogeschool, weer niet, maar die had wel weer technisch tekenen gehad, op de tekentafel. Tekenen is toch een soort denken, vind ik.
donderdag 17 maart 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Sterker nog: tekenen is je denken verbeelden.
Of is uitbeelden misschien een beter woord?
Ik neem aan dat je studenten toch enige vorm van tekenen\tekenles krijgen — afgezien van jouw cursus handtekenen, al was het maar met\op een computer?!
Jazeker, onze studenten leren te werken met het tekenprogramma 'inventor'. Maar dat is het. En inventor is best effectief als er ruimtelijke vormen gecreeerd moeten worden; ik denk alleen dat ruimtelijke vormen te complex zijn om goed te kunnen bevatten, in één keer - voor mij althans -. 2D-tekenen, dat leren ze niet van ons. Of, nu pas, van mij, toevallig alleen dit jaar.
bweek mijn reactie is niet geplaatst..
je moet (het zou fijn zijn als...) je blog overzetten op wordpress rik!
wat ik had geschreven was dat het schetsen zelf een vorm van 'denken met je handen op papier' is en niet alleen maar het uiten van een gedachte die je al in je hoofd had. en dat het daarom des te belangrijk is dat studenten expressieve vaardigheden zoals handtekenen krijgen aangeleerd, omdat schetsen met de computer zo verrot slecht gaat dat je kunt zeggen dat het denken dat voortkomt uit zoiets als Inventor niet veel soeps kan wezen.
Ja, wordpress. Blogger is lichtelijk onbetrouwbaar, maar ik ben tevreden genoeg om het nog even vol te houden. Over ongeveer 20 stukje is mijn blog 'vol', dus dan moet ik me sowieso gaan beraden hoe het dan verder moet. Ik overweeg om me helemaal aan het kutmedium Twitter te wijden.
En schetsen is denken, zeg je, net als ik. Mooi om dat van een neuro-wetenschapper (je bent geen ontwerper hoor, wees gerust!) te horen. Ik moet allen mijn collega's van dat idee overtuigen, en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Nog iets om me op te beraden.
Een reactie posten