donderdag 11 november 2010

Laufen


Gisteren was ik te gast in een gerenoveerd kantoor, waar ik ook graag even een plas deed op het gerenoveerde sanitair. Ik gebruikte het mooie nieuwe urinoir. Links bovenop stond het merk Laufen, in opvallend nonchalante letters, de scherpte van de vormgeving van de pisbak in acht genomen. Dit urinoir had geen plaatje van een vlieg om op te mikken, zoals dat bij andere urinoirs dat hebben, in dezelfde nonchalante stijl als op dit urinoir Laufen geschreven staat. Ik moest de impuls onderdrukken om over Laufen, aan de buitenkant van het urinoir dus, heen te gaan pissen.

Deze Laufen had een dus geen vlieg, maar wel een fascinerend klein gaatje, ongeveer op de plaats waar anders de vlieg zit. Heeft op mij hetzelfde effect hoor, als een vlieg. Mijn plas kwam helemaal in het urinoir, want ik mikte op het gaatje.

Toen ik had doorgetrokken zat ik geknield voor de Laufen te kijken wat er met het gaatje gebeurde. Het leek erop alsof er een heel klein en zwak straaltje spoelwater uit het gaatje kwam. Het urinoir heeft zelf blijkbaar ook iets nodig om zijn spoelwater op te mikken.

5 opmerkingen:

erik zei

ik heb wel eens gelezen dat een soort videogame in het urinoir was ingebouwd, dat je met je plasstraal bediende. Lijkt mij te vergezocht, maar ik zie wel mogelijkheden voor muzikale terugkoppeling zoals bij de Zweedse 'piano trap'. http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw

erik zei

Nu ik erover nadenk: ik kan mijn eigen Kaossilator wel in de pot hangen...

(die dus http://www.youtube.com/watch?v=aeQOuNBuJwg)

Rik Almekinders zei

Ontroerend filmpje, over die Zweedse trap.
Ik begrijp niet dat musea en bedrijven die zulke dingen willen maken niet samenwerken, om een soort speeltentoonstelling te maken, waarbij mensen - bezoekers - zulke nieuwe ideeën kunnen proberen en gewoon plezier hebben. Het succes van het idee kan meteen gemeten worden. Musea zijn allemaal zo vreselijk saai. ZO VRESELIJK SAAI!
Heb jij een Kaossilator? Stoer zeg! Als ik die heb kan ik mijn piano wegdoen.

erik zei

Waarom het museum minder saai maken, terwijl je ook de dagelijkse omgeving kan opleuken? Guerilla in plaats van salon.

Rik Almekinders zei

Nou, omdat musea er toch al zijn en ze toch de functie hebben om de mensen te vermaken, en dat door hun saaiheid dus niet doen.
Ik weet niet, guerilla lijkt me in strijd met de wet, ergens.