donderdag 25 november 2010

vlees


Tot mijn veertigste dronk ik alcohol en rookte ik sigaretten. Dat allebei had ik toen al - met tussenpozen - dik vijfentwintig jaar gedaan. Het opgeven van het roken kostte me meer moeite dan stoppen met alcohol. Bij roken hoort een zeer verslavend spel van aanstekers, asbakken, as aftikken, door rook heenkijken, inhaleren en uitblazen, peuk weggooien enzovoort. Alcohol is makkelijker want alcohol drinken ziet er eigenlijk niet anders uit dan Rivella light drinken. Koffie, daar ben ik trouwens ook mee gestopt. Noch koffie, noch sigaretten, noch alcohol mis ik. Sterker nog: ik heb ontdekt dat ze alledrie eigenlijk tamelijk vies smaken.

Er zijn verstandige redenen om ook te willen stoppen met chocola en met vlees. De goeie reden om te stoppen met chocola, is dat chocola mijn enige reden is om nog suiker te eten, en vanwege de fenylethylamine, een gelukshormoon, waarvan ik verwacht dat het, omdat het een gelukshormoon is, verslavend is. O, en omdat er in ons waterschap en onder onze arbeidsvoorwaarden, nergens cacao verbouwd wordt.

Ik heb geprobeerd te stoppen met vlees eten. Het gaat me op korte termijn niet lukken. Mijn gezinsleden komen in opstand en het zwarte duiveltje op mijn schouder ook. Ik vind vlees namelijk hardnekkig lekker. Ik ken een vegetariër die vlees niet (meer) lekker vindt. Hoe komt men van een vleesverslaving af?

11 opmerkingen:

jelle zei

vraag het Lady GaGa

Rik Almekinders zei

Heb je haar telefoonnummer? En hoezo? Heeft zij het recept?

Unknown zei

Dat soort plaatjes helpen bij mij erg. Ik ben zo iemand die gewoon geen behoefte meer heeft aan vlees. Ik koop het zelf eigenlijk nooit meer maar ben ook weer niet zo vegetarisch dat ik er vies van ben. Mijn moeder kan nog steeds de lekkerste gehaktballetjes ooit maken :-) Maar een biefstukje, koteletje, speklapje: nee dankje!! Er zijn zoveel lekkere alternatieven - vis/vegetarisch

Rik Almekinders zei

Ik vind het er heerlijk uitzien. Varkensvlees, volgens mij, toch uiteindelijk het lekkerste vlees dat er is (vind ik, hoor!).
Sorry, ik ben misschien niet genoeg ingevoerd, maar ik vind dat er niet genoeg vegetarische alternatieven zijn. En beetje rommelen met kaas, maar dat houd ik geen 5 dagen in de week vol, en dan nog: kaas is ook bijna vlees. Net als vis trouwens. Vis is toch gewoon zee- of riviervlees? En al net zo bio-industrie als een frikandel.

Unknown zei

Van alle vleessoorten vind ik varkensvlees veruit het meest vies!! (vind ik hoor).

Ik houd bijvoorbeeld erg van soepjes bouwen - met alle soorten groenten kan je daar heel veel kanten mee op. En ook de oosterse en indiase keuken heeft veel vegetarische alternatieven. Ovenschotels, stoofpotjes, pasta's - keuze genoeg. Kaas is geen vereiste. Vis ook niet altijd trouwens.. Ga eens een kwartiertje rondkijken op de allerhande/ah.nl en vink vegetarisch aan - je zult versteld staan ;)

Unknown zei

Ohja, de bio industrie. Dat is niet de reden waarom ik geen vlees meer hoef... Maar ik probeer wat zee-vlees betreft wel vaak eerlijke producten te kopen, en wat groenten betreft, stiekem ook nog wel eens biologisch (hoewel ik onzeker ben van het label, wat soms meer een marketing stunt lijkt te zijn dan dat het daadwerkelijk betekenis heeft..)

Rik Almekinders zei

Janneke, je onderschat denk ik wat een vleesverslaving is. Als ik bij de Librije gegeten heb, volgens vegetariër.nl het vegetariërvriendelijkste sterrenrestaurant van Nederland, dan wil ik meteen daarna toch weer een mexicano of een berelul bij de febo snacken. Vegetarisch eten is gewoon niet lekker genoeg, en geloof me, ik heb het geprobeerd! Allerhande doet daar niks aan.

Wat leuk dat jij stiekem biologische groenten koopt. Wel mooi dat je er zo eerlijk voor uitkomt, hier in het openbaar.

erik zei

Dit komt mij toch over als een zielig verhaal, Rik.

Als je 'lekker' vlees wilt blijven eten moet je vooral bij de Febo blijven, en niet zitten schmieren met je vleesverslaving.

Als je serieus wilt stoppen kun je gerust zoeken/vragen om kooktips, vega snacks, verschillende vegavormen en -motieven en recepten. Geen gelul, cold turkey.

Nou vooruit, ik geef je nog een uitvlucht om olijk te reageren.

Rik Almekinders zei

Nou, het is ook een zielig verhaal. Of zielig, het is zoals ik het beschreven heb. Het is mijn waarheid.

Ik heb het vermoeden dat er in vlees een stofje zit dat verslavend is, en dat maakt dat ik het zo vreselijk lekker vind. En dat stofje is ofwel een spore-element, ofwel iets dat opzettelijk door de industrie is toegevoegd en waaraan jij nooit veslingerd geraakt bent of waarvan jij je - cold turkey of niet - los hebt weten te rukken.

Als vlees een spore-element bevat, dan zul jij dat essentiele dingetje wel ergens anders weten te betrekken. Peulvruchten ofzo?

erik zei

Spore-element? Klinkt meer als paddestoelonderdeel.

Maar ter zake: wie vind jij dat de wedstrijd moet winnen? De finaleronde is net aangebroken...

Rik Almekinders zei

Ik dacht dat een essentiele voedingsstof, die mensen nodig hebben omdat ze anders langzaam doodgaan (zoals ijzer of zink of vitamine K) een spore-element heette. Of vergis ik me?

Geloof jij dat er een universele wet voor seksuele aantrekkelijkheid bestaat? Of vraag je me om hier te vertellen met welke van deze zes mensen ik het liefst naar bed zou willen?

Nou, vooruit, met een pistool op mijn borst en een schadevergoeding op mijn bankrekening kies ik voor Nicolette Kluijver en Luc Seton.