dinsdag 8 februari 2011

composthuis

Ik heb hier nog nooit over ze geschreven, maar sinds een tamelijk lange tijd zijn er cavia's in mijn gezin. Voor mij zijn de cavia's een oefening in het houden van een varken, dat me op termijn een aandoenlijk wereldverbeterend huisdier lijkt. Leuk aan cavia's vind ik, dat ik wekelijks mijn composthoop kan vullen met het zaagsel en het stro vol caviapis en caviakeutels. Mijn composthoop wast aan!

Het is opvallend hoe warm mijn composthoop telkens is. Als ik alles goed doe, waar ik niet zeker van ben (mijn procestechnische experimenten mislukken meestal) produceert groenteafval op een hoop, terwijl het verandert in compost, warmte. Warmte!

Spouwmuren zouden niet volgestort moeten worden met piepschuim, maar met groenteafval en mest. Dagelijks gaat vader de ladder op om de appelschilletjes via een luikje op het dak naar beneden tussen de muren te laten zakken. De binnenmuur van de spouw zou de dunne muur moeten zijn, die de warmte van de compost aan de binnenruimte doorgeeft. Hoewel compost misschien ergens naar ruikt, heb ik liever compostwarmte dan de afvalwarmte van de elektriciteitscentrale.

3 opmerkingen:

Erik zei

Spouw.

Rik Almekinders zei

Ik geloof je. Ik heb het veranderd. Spauw ze!

Erik zei

Bedankt!