maandag 14 februari 2011

democratie


Mijn lofzag op Leopold I, op dag dat Hosni Mubarak besloot dat het genoeg was geweest met zijn leiderschap in Egypte, was misschien slecht getimed. Het lijkt een beetje smakeloos om, terwijl in Egypte doden vallen voor (bijvoorbeeld) democratie, democratie af te wijzen. Ik weet alleen niet of het de demonstranten te doen was om democratie, of dat democratie een obsessie van ons is.

Dit zeggen de demonstranten er zelf over (dit lees ik op hun spandoeken):
  • stop the silence
  • justice
  • freedom
  • it's time for democracy
  • equality
  • Egypt is one
  • Explorer, Google, Yahoo
  • no more corruption

Ik zou het leuk vinden als er in post-revolutionair Noord-Afrika een samenleving ontstaat waar wij iets van te leren hebben. Misschien democratie, maar het mag van mij ook best een andere Noofdafrikaanse mix van equality, freedom en one Yahoo worden.

Geen opmerkingen: