vrijdag 4 februari 2011

upper class

Tegen mijn gewoonte liet ik me afgelopen zaterdag verleiden om een echte krant te kopen. NRC Handelsblad namelijk. Met de beste bedoelingen gemaakt deze krant, maar ik vind hem geborneerd. Ik weet niet precies wat dat woord betekent, maar het bekt lekker, en het lijkt van toepassing op wat ik van NRC Handelsblad vind. Geborneerd.

Geborneerdheid kan ook een tikkeltje naïef zijn, zoals het stuk over de Nederlandse upper class dat Jaap Scholten die dag schreef op de Opinie en Debat pagina's. Jaap Scholten vindt dat de beschaamde, uitgekotste, ondergrondse Nederlandse upper class boven moet komen om het goede voorbeeld te geven. Mensen zoals hijzelf en zoals ik bedoelt hij. Mensen die gezegend zijn een grootvader te hebben gehad die in een Hispano Suiza reed en die allerlei personeel had.

Welk goede voorbeeld kan de upper class eigenlijk geven? Het voorbeeld van het prima systeem van de Golf en Countryclub dat de brandweerrode Ferrari's en de pimpelpaarse Bentleys van het schreeuwerige nieuwe geld van de parkeerplaats houdt? Vergeet Jaap Scholten niet dat onze opa's honderd jaar geleden op precies dezelfde manier zijn buitengesloten, toen zij daar kwamen aanrijden met hun schreeuwerige Hispano Suiza's?

Geen opmerkingen: