maandag 27 september 2010

koken in Amstel, Gooi en Vecht

Ik heb gisteren, om de dag te breken, pasta gemaakt met spruitjes. Ik vind het beneden mijn waardigheid om op dit weblog een recept te publiceren, hoewel mijn pasta met spruitjes best lekker geworden was. Ik probeer vegetarisch te koken en dat was met de pasta met spruitjes ook wel gelukt. Toch ben ik ontevreden met de ingrediënten die ik nodig had.

Ten eerste was ik ontevreden over de spruitjes. Aangezien ik besloot om zonder vlees te koken, moet de smaak wel ergens vandaan komen. De spruitjes die ik gebruikte waren wel lekker, maar nauwelijks spruitjes. Niet scherp of pregnant of aards. Het leek nog het meeste op gekookte kopsla. Ten tweede was ik ontevreden over wat ik er allemaal bij deed om de spruitjeslucht - waar ik van tevoren een beetje bang voor was - te verzachten: parmezaanse kaas, geitenkaas en pijnboompitten. De kazen veracht ik door mijn jongste sympathie: voor het veganisme. Maar het moeilijkst vind ik de buitenlandse afkomst van laatste ingrediënten. Ik wil spruitjespasta maken van Gooise varkenskaas, en zonder die rare mediterrane pitten. Ik ben als kok eigenlijk ronduit xenofoob.

Ik zou wel willen kunnen koken met kweeën en merg. Met schorseneren en met blaassilene. De boerenkeuken van de Hollanders uit de veertiende eeuw zal toch ook best smakelijk geweest zijn?

4 opmerkingen:

erik zei

Poe, ik voel me weer een 21e eeuwe couch potato, als ik blaassilene moet opzoeken. Nu je blog toch de culinaire kant op gaat: heb je het recept voor vegaistisch merg voor me?

Rik Almekinders zei

Nou, weet je: ik gebruik graag slachtafval in de keuken. Dat is mijn persoonlijke interpretatie van het veganisme.

erik zei

Ok, daar is zeker iets voor te zeggen.

Hmmm... Vlak na mijn laatste hapje zwezwerik werd ik vagetarier. Misschien moet ik een stukje merg proeven zodat ik er weer even tegen kan.

Rik Almekinders zei

Ik heb in 41 jaar een tamelijk hardnekkige vleesverslaving opgebouwd. Met name dat ranzige van varkensreuzel, dat is echt niet te missen zo verrukkelijk, voor mij. Ik denk dat jij - toch al vele jaren vegetariër, dat echt om te kokken vindt. Goed gedaan!