dinsdag 5 april 2011

de superbus


Eerlijk waar, ik vind Wubbo Ockels een goeie man. Eerder gebruikte ik zijn naam in één zin met de woorden opgefokte technomaan, waardoor men zou kunnen denken dat ik Wubbo Ockels bekritiseer, wat echt niet mijn bedoeling is. Wubbo Ockels deugt. Wubbo Ockels een leidsman, een rolmodel voor jonge technici, die toegankelijk is en mild. Tenminste, zo ziet hij eruit.

Gisteren presenteerde het jeugdjournaal Ockels' superbus. Er kunnen 23 mensen in een bus die één miljoen euro kost, die 250 km/h kan en waarvoor speciale wegen aangelegd moeten worden. Het jeugdjournaal zegt: de bus is elektrisch, dus milieuvriendelijk. Het jeugdjournaal.

Ik snap de superbus niet, Wubbo. Waarom is de superbus een goed idee? Waarom zouden 23 mensen met 250 km/h allemaal dezelfde kant op willen rijden? Voor welk veelvoud van 23 mensen moeten er dubbele rijstroken aangelegd worden door heel Nederland? En wie gaat dat betalen?

22 opmerkingen:

Erik zei

Ik herinner me dat die bus tijdens de Olympische Spelen in China aldaar had moeten rijden. Correct?
In ieder geval zullen ze 'm daar wel kunnen betalen.

Is het inmiddels niet zo dat *wij* spulluh *moeten* bedenken, die we zelf niet meer kunnen betalen, laat staan maken.

High-Tech Hoog In Het Vaandel, Innovatieplatform enzo, heet(te) dat, geloof ik.

Rik Almekinders zei

Ik neem aan dat de Chinezen niet onze rijstroken gaan betalen. Wat hebben wij in ruil daarvoor te bieden? Een superbus in Congo over Chinese rijstroken, dat snap ik.

Erik zei

Gas misschien?

Rik Almekinders zei

Vind jij dat we *onze* gasgelden moeten besteden aan het aanleggen van rijstroken voor de superbus? Nou, ik vind van niet.

Anoniem zei

Tsja, die superbus.
Hoe komt het toch dat zo'n project dat serieus is aangepakt vanuit allerlei disciplines (techniek, duurzaamheid, ecomonie, human technology) zo vreemd uitpakt.
Heeft deze aanpak werkelijk tot een onrealistisch concept geleid? Of is het de presentatie van het prototype (vormgeving) die het zicht op de geloofwaardigheid en onderbouwing beneemt.
De 'spetterende' vormgeving doet me een beetje denken aan het eerste ontwerp van Rotterdam Centraal: een stationsgebouw in de vorm van een dienblad met champagneglazen. Dat is inmiddels veranderd in een nuchtere, mooie doos.
Theo.

Rik Almekinders zei

Ik vraag me af waarom een slecht idee serieus wordt aangepakt. Een superbus is een slecht idee, volgens mij.
Als je het mij vraagt zouden mensen niet zo absurd moeten willen forenzen de hele tijd. Het is heus niet leuker of beter dan thuis, 250 km verderop.

jelle zei

Ik snap de superbus ook niet. Rianne wel, heeft ze jou nog niet kunnen overtuigen, Theo?
De reden dat dit slechte idee is ontwikkeld heet Wubbo Ockels. Hij is een leidsman, en allerlei mensen hebben zich dus laten leiden.
Het verschil tussen Nederland en Amerika - op dit punt - is misschien het verschil tussen de Superbus en de iPod.

Rik Almekinders zei

Ik heb het filmpje van Wubbo Ockels bekeken: het gaat om beleving. De superbus is er om mensen te laten beleven hoe het is om in een Ferrari te rijden. Nou, dat is wel een goed reden, eigenlijk. Tussen Groningen en Enschede (ik noem maar wat), kun je met de superbus, da's weer eens wat anders. Verder hoeft de superbus niks te kunnen. Net als een aardige Holywood-film wordt dat geld ook wel weer terugverdiend.
Beleving, natuurlijk. Daar had ik even niet aan gedacht. Good thinking, meneer Ockels!

Erik zei

Ik rij regelmatig 300 [km/u]. Zolang je zelf niet stuurt, is er niet veel aan. Uit het raampje kijk ik trouwens ook haast nooit meer.

@ Rik: Ik zou niets anders weten dan ‘gas’, jij wel? Maak je niet ongerust: superbusrijstroken komen er niet in NL, HSL was al moeilijk genoeg.
Overigens snap ik niet wat jij in (Chinese) superbusrijstroken in Congo ziet.

Anoniem zei

quote Rik:
Ik vraag me af waarom een slecht idee serieus wordt aangepakt. Een superbus is een slecht idee, volgens mij.

Misschien zit daar wel de kern.
In plaats van een probleem aan te pakken hebben ze een idee aangepakt? We maken die gekke bus, en dan kijken we wel hoe het past in een context.

Ik weet dat HT-Groningen vooral heeft meegewerkt aan het maken van Persona. Op welke manier en hoe weet ik niet. Voor Groningen was die bus vooral ook wel interessant omdat allerlei beloofde treinverbindingen vanuit Flevoland maar steeds niet worden doorgetrokken. Ik zal Rianne eens aan de tand voelen.

Oja, beleving. Daarom natuurlijk ook die naar-boven-klappende portieren en champagnekleurige stoelbekleding.

Rik Almekinders zei

In Congo hebben de Chinezen nog iets te halen. Misschien dat ze als tegenprestatie een rijstrook willen aanleggen. Nederland gheeft China helemaal niets te bieden, lijkt me.

Rik Almekinders zei

Ha, zwarte Erik is Erik H, van Inventor te Rotterdam/Parijs (die rijdt regelmatig 300 km/h, dat weet ik).
Ik vond een keetje met de tgv rijden dat ene keertje heel leuk. En daarna een keertje met de ICE, met die voorruit waardoor je als passagier op de rails kunt kijken, vond ik dat ene keertje ook leuk. Ik denk dat ik de vleugeldeuren van de superbus dat ene keertej ook leuk vind. En een keertje in een Ferrari lijkt me ook leuk.

Erik zei

In de Panamera mag ik zelf een keertje sturen. Ook die kan 300 (als je het juiste model hebt, tenminste). Leuk.
Leuker dan de Ferrari? Dat weet ik nog niet.

Dat je in de ICE over de schouder van de machinist mee kan kijken, is idd ook leuk.

Het leukste is waarschijnlijk een Ferrari met vleugeldeuren.

Ondertussen zou je verwachten dat auto's met vleugeldeuren kunnen vliegen. Maar nee, dat heb ik nog niet gezien. Hier ligt nog een opgave voor ontwerpers. Lijkt me vanalles vandoen te hebben met laminaire luchtstromen, of wervelende. En Bernoulli natuurlijk. Komt die in je lesprogramma voor, Rik?

Ter inspiratie:
http://www.youtube.com/watch?v=iE2Ij7Rfw1Q

Interventor, trouwens.

Rik Almekinders zei

Interventor, natuurlijk. Ik zal Ursula eens vragen wat dat eigenlijk betekent, interventor.
Deze auto'tjes zijn volgens mij echt leuk om mee te sturen. Kunnen geen 300, vermoed ik, maar wel veel beleving.
http://www.lowtechmagazine.be/2010/08/extreem-zuinige-autos-kunnen-ook-leuk-zijn-.html

Erik zei

Interventor, van < interveniëren > tussenbeide komen.
Ben benieuwd wat Usula zegt.

Die wagens volgens de link zijn wel weer wat retro. Zou nu juist (ook) dàt de beleving zo leuk maken?

Erik zei

Sorry, typefout: Ursula.

Rik Almekinders zei

Ik vind dat hele snelheidsgedoe nogal retro, eigenlijk.

Erik zei

Bigger, Better, Faster, More!

http://en.wikipedia.org/wiki/Bigger,_Better,_Faster,_More!

Enfin.

Retro.

Onze correspondentie hierboven zou veel meer futuro zijn als we die voerden met vulpen, briefpapier en ‘Tante Pos’.

Rik Almekinders zei

Ja, inderdaad! Hoewel het nog handiger was als je weer gewoon naast me woonde, want dan kon er nog meer techniek geëlimineerd worden.

Erik zei

Yep. In verre futuro misschien mogelijk. Als "pensionado's"(?). Met z'n allen in 'n groot gebouw.
Vroeger heette dat dan commune.

Rik Almekinders zei

In Parijs?

Erik zei

Nee. Onbetaalbaar. Ergens op een platteland, dat ook heuvels mag hebben.