vrijdag 15 mei 2009

symbool

Ik ben makkelijk in staat op de hele dag allerlei rotklusjes te doen, als ik die dag tenminste gedurende één uur iets kan creëren. Het geeft nauwelijks wat dat is, wat ik creëer, zolang het resultaat voor mij maar de illusie heeft van innovatie. 'Sublimatie' noemt Ursula dit mannentrekje, sublimatie namelijk van alle gevoelens die ik gekregen schijn te hebben van de rotklusjes, die ik zo uiten kan. Okee, ze zegt het.

In de luie begindagen van ons huwelijk, in onze gloednieuwe portiekwoning in Den Haag, begon ik met het sublimeren van een trapauto in de vorm van de door mij zeer bewonderde en destijds gloednieuwe Volkswagen Golf IV. Nadat ik daar eindeloos over geblogd en anderszins getreuzeld had, ging ik over tot de aanschaf van een onderstel: een Mammoet skelter. Die skelter was net zo groot als onze studeerkamer. Voor verder sublimeren was toen geen ruimte meer. Later was ook het geld en de tijd op. Vier verhuizingen verder is de skelter behoorlijk verroest. Deze skelter is het symbool van mijn mislukking.

Ik ben enorm aan het weifelen wat ik als eerste zal aanschaffen om mijn vergister verder te sublimeren. Ik zou het fijn vinden als het niet zo veel kostte als de Mammoet destijds. En dat het, nadat de proefopstelling om welke reden dan ook afgedankt kan worden, mij niet meer vier verhuizingen achtervolgt.

2 opmerkingen:

erik zei

Boe, fuck sublimatie! Volgens mij heeft het niets met rotklusfrustratie te maken, maar met oprechte energie en enthousiasme. Ik voel het ook, al mag het bij mij ook een wat abstractere (minder stoffelijke) creatie zijn.

Volgens mij moet je gewoon je ding doen op papier...

Rik Almekinders zei

Het is jammer dat ik haar niet letterlijk kan citeren, maar Temple Grandin zei iets als: 'het is niet aan die sociale types te danken dat de grote uitvindingen gedaan zijn' (het vuur, het wiel etc), waarmee zij een pleidooi houdt voor mensen met autisme, bijvoorbeeld om hun monomanie en hun wil om iets te maken. Ik geloof wel dat autistische mensen lijden onder hun isolement, al weten ze vaak niet beter dan dat ze veilig zijn als ze alleen zijn. Ik geloof ook dat veel ingenieurs lijden onder hun eenzame gezwoeg. Daarom vind ik het ook zo leuk dat ik de mestvergister met jou samen aan het maken bent!