zaterdag 17 april 2010

onder de brug (toegift)

In mijn kindvriendelijke Vinexeiland voor dubbelmodale hoogopgeleiden werd ik aangesproken door een dakloze. Een dakloze op Steigereiland! Hij verkocht zijn tekeningen, voor 5 euro per stuk (dat waren overigens kleurenkopieën van een origineel; het maken van de kopie had hem 1,50 gekost, vertelde hij). Ik probeerde aan mijn dochter voor te leven dat daklozen er ook bij horen en kocht een tekening van hem. Het stelde een garnaal voor. Om de transactie rond te krijgen moest ik 1 euro lenen van haar zakgeld.

'Maar', zei mijn dochter later, 'waarom koopt hij dan geen tent?'

Een tent, inderdaad, of: waarom gaat hij niet onder de brug slapen? Je weet wel: de BH-brug, die van het Zeeburgereiland naar Steigereiland loopt! En dan zou hij een broodmes kunnen meenemen om de mantel van die dikke zwarte leidingen waar de stadswarmte doorheen loopt los te snijden (zie afbeelding). Dat is het 's zomers en 's winters warm, onder de brug. Is er al in een arrest van de Hoge Raad vastgesteld dat stadswarmte 'enig goed' is?

Geen opmerkingen: