dinsdag 6 april 2010

uitlaat


Ik had er de avond voor vrijgenomen, om te kijken naar VPRO's Tegenlicht, dat zou gaan over de elektrische auto. Dat vrijnemen was niet helemaal gelukt, omdat ik nog bezig was om mijn kinderen milieuvriendelijk naar bed te brengen. Ik zag nog drie kwartier van het gemopper van All Green Vehicles, een bedrijf dat hoogwaardige elektrische voertuigen ontwikkelt en verkoopt om bedrijf en consument een breed scala elektrische voertuigen aan te bieden. Ze mopperden, omdat uiteindelijk niemand hun prachtige orderportefeuille wil voorfinancieren.

De Rabobank zei aanvankelijk nog dat AGV een mooie businesscase heeft, uit beleefdheid, vermoed ik, want ik begrijp de schoonheid van deze businesscase niet: AGV bouwt nieuwe auto's om tot hoogwaardige, vooral door er een hoop uit te halen en er een elektromotor, accu's en software in te stoppen. De auto wordt daar drie keer zo duur van. Drie keer zo duur! En wat helpt dat? Dat de uitlaat van de auto nu niet onder de auto hangt, maar bovenop de elektriciteitscentrale staat. AGV en de VPRO denken dat daardoor de gezondheidsproblemen, de aantasting van de natuur en de klimaatverandering geringer worden. Zou het echt, als je alleen de uitlaat verplaatst?

En de verslaggever rijdt een stukje mee met Ruud Lubbers. Ik val als een baksteen voor Lubbers, omdat hij steeds meer op mijn opa begint te lijken. De elder stateman rijdt in een elektrische VW Golf Variant (ook al zo aandoenlijk) en is daarmee één van de honderd Nederlandse elektrische-autopioniers. Het zal zijn elderstatesmanship wel zijn, dat hij zo ruiterlijk toegeeft: maar van techniek heb ik geen verstand.

Geen opmerkingen: