maandag 8 juni 2009

luchtbanden

Vandaag raakte de achterband van mijn fiets lek. Mijn fietsenmaker hing de fiets aan het plafond en liet het me zien: er was geen spijker in de buitenband maar wel twee gaatjes in de binnenband. 'Erin en eruit', zei ik melig, maar dat was het toch niet. Ik had de band te lang ongepompt gelaten, waardoor hij te zacht was geworden. De binnenband was tegen te velg aan gekomen (aan twee kanten) en daardoor lek gegaan. Terwijl ik dit schrijf vind ik dat een raar verhaal, want de binnenband zit, lijkt mij, altijd tegen de velg. Terwijl mijn fiets daar hing vond ik dat nog niet.

Toen waren we aan de praat geraakt over luchtbanden. Fietsenmaker toonde de pomp waarmee hij alle banden pneumatisch oppompt. Omdat hij ook racefietsbanden oppompt, pompt zijn pomp met tien bar. Tien bar stel ik mij voor als tien liter lucht in één liter. Maar het zou ook best een stuk erger kunnen zijn. Tien bar is veel. Ik zag vanmiddag een tamelijk gezette meneer op een racefiets, waardoor ik die tien bar ook begreep. Tien bar in een klein bandje doen is ongevaarlijk. Als dat ontploft, ontploft het maar een klein beetje. Tien bar in een grote band in levensgevaarlijk.

Fietsenmaker vertelde hoe iemand 0,8 bar gelezen had als acht bar, bij het oppompen van zijn traktorband. De ontploffing die dat veroorzaakte had hem veertig meter weggeblazen en ondersteboven tegen een muur gekwakt. Dood. Terwijl ik dit schrijf vind ik dat een raar verhaal, want 0,8 bar lijkt me lager dan de luchtdruk en dus te laag voor een traktorband. Terwijl mijn fiets daar hing vond ik dat nog niet.

3 opmerkingen:

erik zei

Wat een mooi ding toch, bloggen: zo heb je nog eens ruimte voor reflectie.

Klinkt ook als een nieuwe wapensoort, naast de traditionele, vrij ongevaarlijke ABC-wapens. Een bierflesje met 800 Bar. Of had ik het nou verkeerd gelezen?

Rik Almekinders zei

Een sabbatical, dat is nog eens ruimte voor reflectie.

Ja, een bierflesje met 800 bar is een fragmentatiebom. Waar las je dat?

erik zei

Ach, je schreef 8 bar ;-)