woensdag 17 juni 2009

spiritus sanctus


Zo ben ik: uit het boek van L. John Fry, dat op 23 juni terug moet zijn in de bibliotheek van Eindhoven, heb ik de papieren die ik daarin, alsof het een portefeuille was, tijdelijk had opgeborgen (enkele aantekeningen, een treinkaartje, de aanvraagbon van de bibliotheek) verwijderd en het boek heb ik daarna plechtig op een belangrijke plek gelegd, zodat ik die niet zou kwijtraken. Zo'n plek kan zijn: bovenop de garagedeur, in de oven of bij het oud papier. Ik doe zulke dingen, in totale verwarring, wanneer ik mij verantwoordelijk voel voor spullen van waarde. L. John Fry is nu kwijt.

Ik wilde hier nog minstens twee stukjes over zijn boek schrijven. Eéntje daarvan over een illustratie van L. John (hij heeft zijn boek zelf geïllustreerd), waarmee hij toelicht hoe vulkanisch het proces van vergisting in de vergister verloopt. Ik heb zijn onvaste hand trachten te imiteren op het bijgevoegde plaatje. En naar mate de temperatuur hoger wordt zal dit proces aan slagkracht winnen. De wanden van de vergister moeten hier tegen kunnen.

Ik lijkt me geweldig om dit proces te zien: het gas, dat zich in een rechte zuil omhoog naar de vrijheid vecht. Gas kun je wel kwijtraken, maar niet door het bovenop de garagedeur, in de oven of bij het oud papier te leggen. Gas is voor mij voorlopig nog geestrijke materie. Goed om mij op gas te richten, terwijl ik mij losmaak van het stoffelijke.

Geen opmerkingen: