donderdag 8 oktober 2009

vlakspoeler

Grappig: toen ik een plaatje zocht van een vlakspoeler - een podiumpot - vond ik alleen afbeeldingen van wc-potten met een gesloten deksel. Volgens de feng shui moet je de wc-pot altijd gesloten houden, omdat er slechte chi uit het riool komt. Maar ook in onze cultuuur houdt het geen pas om openlijk over keramieke zijde van de wc-pot te praten.

Maar toch: ik houd niet van de diepspoeler. Ik vind het er onsmakelijk uitzien als mijn drollen ronddrijven onderin wit vaatwerk. Ik vind het ook onprettig aanvoelen als het opspettert tegen mijn blote billen. Bij een vlakspoeler kan ik omkijken naar wat ik gemaakt heb. Erica Jong heeft met opmerkelijke walging over dit omkijken geschreven in Het Ritsloze Nummer, ... dat is het cultuurverschil tussen mij en Erica Jong.

Bij mijn nieuwe huis staat een bouwtoilet, zo'n kunststof doos die eens in de week door Bo-rent wordt geleegd en schoongespoten. Ons bouwtoilet kun je niet doortrekken, waardoor de vlakspoel-opstelling niet slim is. Immers: een vlakspoeler die je niet kunt doortrekken gaat stinken. Er staat dus een diepspoeler bij mij voor de deur. Deze diep'spoeler' geeft niet een plons van waterdruppels tegen mijn billen, maar om hygiƫnische redenen een plons van een blauwe, wat stroperige vloeistof tegen mijn billen. Dit is misschien hygiƫnisch, maar ik vind het smerig.

2 opmerkingen:

erik zei

Ik heb ooit een IPO-afstudeerder begeleid die op zo'n WC is afgestudeerd. Het mooiste project ooit, vond ik. Ook mijn eerste trouwens.

Rik Almekinders zei

Ik herinner me een uitzetijzer voor het raam van een caravan. Hoe trivialer, hoe leuker, wat mij betreft.