vrijdag 28 mei 2010

algen


Dat het niet nodig is dat koeien de hele dag door methaan-scheten laten, dat weet ik al een tijdje. Ik kan het op hun site zo snel niet vinden, maar het ijs van Ben&Jerry's schijnt gemaakt te zijn van romige melk van koeien die geen scheten laten. Dat komt, doordat die koeien iets prettiger voedsel krijgen. Het nare van mestvergisting is, dat de koeien niet alleen uitgemolken worden, maar ook nog met slecht voedsel worden mishandeld om de scheetproductie op te voeren.

Mijn schoonvader haalt sinds kort herhaaldelijk goede herinneringen op aan de tijd toen hij visjes ving in het heldere water van de Valentijnkade, hier in Amsterdam. De Valentijnkade is niet meer helder, maar bruin en troebel. Misschien zou ik niet naar Italiƫ op vakantie hoeven, als ik gewoon in Amsterdam in de Valentijnkade kon zwemmen. De troebel van het Nederlandse oppervlaktewater (ik bedoel niet de grote rivieren!) komt door de algen. Vroeger waren blijkbaar er niet zoveel algen, omdat vroeger het water niet zo voedzaam was. Algen vinden kunstmest ook lekker.

Als ik algen zoekt op internet, vind ik biodiesel. Zoals ik het Friese stamboekvee niet als een nuttige scheetfabriek wil zien, zo wil ik ons Nederlandse oppervlaktewater niet niet afstaan aan de biodiesellobby. Biobrandstof deugt niet!

Geen opmerkingen: