vrijdag 1 oktober 2010

buiten

Afgelopen woensdag was het stralend weer, en omdat ik op woensdag vrij was, was ik soms ook buiten. Ik fietste langs twee mannen die van gemeentewege een heg aan het scheren waren. En ik zwoegde, onbetaald, op de fiets, op weg naar de supermarkt. Ik was jaloers op die mannen van gemeentewegen, omdat ze zo onbeperkt en tegen betaling buiten aan het werk waren. Is er eigenlijk een reden waarom ik niet, zoals mijn Utrechtse collega R, bij mooi weer de contacturen met de studenten buiten laat plaatsvinden?

De reden waarom ik geen spontane buitenlessen organiseer is, dat het wel een hoop gedoe is. Al die stoelen in de lift, en waar haal ik een schoolbord vandaan? Hoe maak ik mezelf verstaanbaar in de beroerde akoestiek onder ruisende bomen? Bovendien is de de illusie van de computer, die onmisbaar is om mijn vak uit te oefenen.

Dat het onderwijs gediend zou zijn met computers is echt een illusie. Ik richt nu het woord tot Erik de Jong (die vaak heel betrokken op dit blog reageert - wat ik erg waardeer -), nadat hij op een youtube-kanaal ook het woord tot de kijkers richt. Wij zijn geen wetenschappers, maar wij vrezen dat wij even moeilijk het nieuwe kunstje leren als zij. Wij zijn namelijk docenten, en docenten zijn vrije jongens. Dat betekent dat wij elk systeem dat onze autonomie in gevaar brengt opzettelijk zullen fucken. En als dat systeem uit de computer komt, dan fucken wij de computer. Fuck de computer!

14 opmerkingen:

erik zei

Daar was ik, Rik!

Fuck lekker aan, zou ik zeggen. Ik hou je niet tegen. Misschien drie nuances:

- Het gaat hier om een concrete vraag, die ik geanonimiseerd samengevat als aftrap voor brainstormsessies. Dat 'kunstje' is niet mijn term.

- Het gaat hier niet om het opdringen van een nieuw systeem, maar het faciliteren van onderlinge kennisdeling. Als 'vrije jongens' zich vrijwillig inkooien is dat pech. Het gaat in dit project om wat zangzaad buiten de kooi te leggen.

- Ik ken veel voorbeelden waarbij de computer voor docenten alleen een sta-in-de-weg is, maar dat ligt niet aan de computer :) Mijn dochters klas vaart bijvoorbeeld wel bij het smartboard en de individuele spellen.

Rik Almekinders zei

Hai Erik,

Mooi, zoals je dat deed, dat geanonimiseerde aftrappen. En aardig ook, ik krijg er meteen zin in, in die sessie.

Wat grappig dat jij het gebruik van een computer vergelijkt met zangzaad buiten een kooi leggen. Waar is die kooi dan? Ik vind het meer zangzaad in de kooi leggen, en als mensen het oppikken de kooi dichtdoen.

Met computers is het zoals ik op 23 september schreef: het is techniek waar ik blijkbaar te onhandig of te scheef voor ben. Nee, erg sexy is dat niet. Ze moeten mijn klas niet binnenkomen met een smartbord.

Misschien klonk mijn stukje een beetje revanchistisch; zo was het niet bedoeld.

erik zei

Ja, en nu - diep in de commentaren - je blogje een beetje nuanceren, Rik :)

Maar serieus: ik vind, ook uit eigen ervaring, dat 'vrije jongens'-achtige gedoe niet alleen maar positief. Zie bijvoorbeeld je eigen opmerking over dat smartboard. Het gaat niet om jou, vrije jongen, maar om de studenten.

De kwaliteit lijkt me gebaat bij het onderling uitwisselen van ervaringen, en om dat te stimuleren kan een platform geen kwaad. Zie je eigen blog. Da's in mijn ogen wat anders dan een systeem opdringen.

erik zei

Ja, en nu - diep in de commentaren - je blogje een beetje nuanceren, Rik :)

Maar serieus: ik vind, ook uit eigen ervaring, dat 'vrije jongens'-achtige gedoe niet alleen maar positief. Zie bijvoorbeeld je eigen opmerking over dat smartboard. Het gaat niet om jou, vrije jongen, maar om de studenten.

De kwaliteit lijkt me gebaat bij het onderling uitwisselen van ervaringen, en om dat te stimuleren kan een platform geen kwaad. Zie je eigen blog. Da's in mijn ogen wat anders dan een systeem opdringen.

Rik Almekinders zei

Sorry, zolang computers zo instabiel en kwetsbaar zij als ze nu zijn, en ik verwacht dat ze dat altijd zullen blijven, is het alleen maar een sta-in-weg die de menselijk interactie, waar het in onderwijs om draait, niet kan vervangen.

Voor het onderling uitwisselen van ervaringen is niets anders nodig dan het onderling uitwisselen van ervaringen.

Dit blog is geen onderwijstool.

jelle zei

Hoi vrije en vernieuwende jongens. Ik ben met veel van dezelfde thema's bezig.

Nou mag ik Erik erg graag maar ik wil graag een beetje meezeuren met Rik, in dit geval.

Jullie discussie lezende begin ik me steeds meer af te vragen of de antipatie van veel mensen tegen computers niet wat serieuzer genomen moet worden. Het lijkt nu alsof Rik een 'speciaal soort mens is' (een vrije jongen van een bepaalde generatie) en dat alleen dat soort types iets tegen computers hebben. Nou is Rik wel een heel speciaal mens maar zijn afkeer van computers zit dieper. Ik denk dat het 'menselijk' is om iets tegen computers te hebben. En dat we dat nog best wat beter zouden kunnen snappen als we er wat meer open voor staan. Waarom zijn mensen anti-computer? Dat wil ik wel eens weten. (Niet om de anti- weg te nemen, maar om hem te begrijpen). En ik ontwerp computer-producten dus ik zeg dit niet vanuit verdachte hoek, ik probeer er echt wat van te maken, van die dingen, maar God wat gaat het moeizaam.

Zet eens zo'n smart-board in het bos neer. Ga eerst een stopcontact zoeken. Hang er een paraplu boven, het kan gaan regenen. Zet er maar een hele party-tent overheen, want het zonlicht verhindert het kijken op het scherm. Er komt zand in de stiften en op de bordenwisser. Draadloos internet werkt niet. Je kunt het hertje niet zien dat aan de bosrand verschijnt, omdat dat stomme smartboard ervoor staat. Op zijn kant gekeerd kan het misschien nog dienst doen als picknicktafel...

Wandelen in het bos is echt iets anders dan op de computer filmpjes kijken. En toch was ik onlangs weer bij Rijkswaterstaat waar voor 6 miljoen euro via 6 plafond-beamers een vloer met ruisende herfstbladeren wordt geprojecteerd. Als start van de brainstormsessie.

Er is echt iets mis met computers of in ieder geval met de mensen die willen dat we ze gaan gebruiken.

Ben benieuwd wat je brainstormers bedacht hebben Erik (oja en sharepoint is echt een RAMP *NIET DOEN*, btw, maar dat terzijde :-)

Groetjes!
Jelle

Rik Almekinders zei

Nou, het speelt wel mee dat ik 'van een bepaalde generatie' ben, en meegemaakt heb dat de computer, die er eerst niet was, de wereld veroverde en dat ik daar zelf niets mee gedaan heb, zoals veel van mijn generatiegenoten dat wel deden. Noem het spijt.
Maar goed, het ding heeft me altijd tegengestaan, dus echte spijt is het natuurlijk ook weer niet. Wat me eraan tegenstaat is de Booleaanse algebra; en dan bedoel ik: het is aan of uit. Een computer doet het, of hij doet het niet; er is geen tussenweg. De charme van analoge techniek is dat dat altijd een tussenweg is: het doet het 'een beetje', 'heel aardig', 'puik', of 'niet zo lekker' etc.

Ik had het leuker gevonden als Rijkswaterstaat 6 miljoen had geïnvesteerd een een aantal Kip-caravans. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom.

erik zei

Het wordt me eigenlijk een beetje te lang en breed verhaal, maar ik roep toch nog even wat:

- Volgens mij verwarren jullie onderwijzen met leren.

- De vraagstelling ging niet over computergebruik in onderwijssituaties.

- Waarom klagen over een computer in een bos? Doet een driezitsbank of een strijkijzer het daar zo goed?

- Voor een innovatie die relatief zo nieuw redden doen mensen en computers het volgens mij prima met elkaar. Kijk maar eens terug naar eerdere, en minder revolutionaire innovaties in de geschiedenis.

- Technologie is (volgens mij) alles wat er nog niet was toen je geboren werd. Mijn kiddo's gaan vanzelfsprekend en soepel met computers om.

- Dat het (tussen medewerkers) onderling uitwisselen van ervaringen niet gestimuleerd of gefaciliteerd kan worden door culturele of technologische interventies lijkt me toch echt onzin.

- Over het opdringen van computers: het ging er in deze casus niet om dat mensen computers moesten gaan gebruiken; dat doen de TU-medewerkers al. Het ging erom ze te (stimu)leren dat handig te doen.

- Zoals bij elk gereedschap zijn computers niet slecht of goed op zichzelf. Je kunt ze wel onhandig (laten) inzetten natuurlijk. En daarvan leren.

Rik Almekinders zei

Mijn taak is om te onderwijzen. En als onderwijzer heb ik evenveel aan een computer, als ik bijvoorbeeld als vader aan een computer heb of als wegenbouwer. En dat is: het is een soort schriftelijke telefoon en een archiefkastje voor getallen. Handig? Ach.

*Mijn* vraagstelling ging over computers in onderwijsinstellingen het bos. Inderdaad, de *jouw* vraagstelling niet.

Ik ga bewijzen dat gereedschap wel slecht kan zijn op zichzelf. Ik weet alleen nog niet hoe; die houd je van me te goed, als ik dat bewijs kan vinden, tenminste.

erik zei

Leuke definitie van computer :)

Okok, ben benieuwd naar je bewijs.

Ik bedoelde verder dat op school het doel niet zou moeten zijn dat een onderwijzer onderwijst, maar dat de een leerling leert.

Rik Almekinders zei

Ja, over het doel van de school. Ik geloof dat het doel van de school niet alleen is dat de leerling leert, maar óók dat de onderwijzer onderwijst. Net als dat het doel van de bakkerij niet alleen is dat er brood komt, maar ook dat de bakker daarmee bezig is. Dit heeft weer alles met kleinschaligheid te maken, en met concentratie.

Maar ik geef toe: dit maakt de discussie niet helderder.

Anoniem zei

Rik, volgens mij heb je het over de waarde van zoiets als "je vak uitoefenen".
Richard Sennet schrijft daar heel diepgaand over in zijn boek "The Craftsman" Zo diepgaand dat ik het ook niet uitgelezen heb.

Ik kan daar nog wel verdere gedachten aan verbinden, maar dat laat ik even. Ik ben nu vooral nieuwsgierig nar de ontwikkelign van de discussie. Blijft het nog ergens over gaan of wordt het een "Laatste woord" wedstrijd.

gr. Meggie

Rik Almekinders zei

Het lijkt erop dat die arme Richard Sennet door zijn uitgever is gedwongen om een *echt* (en dus dik) boek te maken (zie mijn post van 30 juni).

Ik durf deze reactie bijna niet te schrijven, omdat ik bang ben de schijn te wekken dat ik misschien de laatste-waard-wedstrijd wil winnen.

Ik ben inderdaad niet helemaal tevreden over mijn ambacht. Goed gezien.

Anoniem zei

Fuck de computer!