dinsdag 15 september 2009

spetters


Ik wilde het mezelf niet te moeilijk maken, toen ik Dieselmotoren Deel 1 van R.A. Buis uit de bibliotheek leende. Ik had namelijk ook kunnen kiezen voor een diktaat van de TU Delft, dat 300 pagina's lang onafgebroken in een schreefloze grijze tienpuntsletter doormeiert over (blijkbaar) de wiskunde van de dieselmotor. Blijkbaar, want om dat zeker te weten moet je het boek minstens twee keer gelezen hebben. Het diktaat héét namelijk nooit De Wiskunde Van De Dieselmotor.

Dieselmotoren Deel 1 van R.A.Buis vind ik dan weer net te lichtvoetig. Bij heetgasmotoren, en dus ook bij dieselmotoren, horen grafieken, die pV-diagrammen heten. Het Delftse boek zal alleen maar over pV-diagrammen gaan, Buis toont ze alleen vluchtig. Hij vertelt erbij dat de meeste energie van de dieselmotor wordt gebruikt om de lucht in de cilinders extreem samen te persen, maar dat die energie allemaal weer wordt teruggewonnen als de cilinder weer uitzet. Een hoop gedoe om niks, denk ik dan.

Nou ja, behalve dat die hoge luchtdruk (en de hitte die dat veroorzaakt) het nodig maakt dat de motor gesmeerd moet worden en gekoeld. Driekwart van Buis' boek is geneuzel over hoe je kunt smeren en hoe je kunt koelen. Met spettersmering bijvoorbeeld. Of was het spetterkoeling? Jongens, als ik niet begrijp waar die luchtdruk voor dient, dan is dit toch allemaal nergens voor nodig?

Geen opmerkingen: