woensdag 1 april 2009

Hummer

Ik was op zoek naar een plaatje van een Hummer, en toen vond ik deze, op de website van de kwaliteitskrant NRC Handelsblad. Het plaatje illustreerde een artikel over corruptie in verschillende landen. Venezuela was erg corrupt, zei het artikel, maar Chili niet. En op een of andere, voor mij onverklaarbare wijze, werd dit geïllustreerd door de blonde vrouw met de zwarte bikini en door de roze Hummer.

Ik begrijp wel dat de Hummer, ondanks zijn zuurstokkleur, gevaarlijk oogt. Als je met die grote wielen door een bloembed rijdt, zijn de bloemetjes overal. Strikt genomen zijn die natuurlijk niet nodig, die grote wielen. Maar soit, wat is er strikt genomen nou wel allemaal nodig, in het leven?

En dan is er het milieu. Ik ken de cijfers niet in detail, maar ik weet wel dat de Hummer geen zuinige auto is. Uit de uitlaat van de Hummer komt meer kooldioxide dan nodig is. De angst is dat door teveel kooldioxide de aarde opwarmt. En dat als dat gebeurt, het permafrost in Rusland smelt waardoor het echt gevaarlijke broeikasgas methaan vrijkomt. En dit is de leuke paradox: als die Hummer op methaan zou rijden zou die het methaanprobleem veel effectiever aanpakken dan die tamme zuinige autootjes. Zo'n methaan-Hummer zou in aanmerking moeten komen voor milieusubsidie.

6 opmerkingen:

erik zei

Pittige foto, maar beetje flauw stukje, eerlijk gezegd... Meer gas, Rik!

Rik Almekinders zei

Grappig, hoe smaken toch kunnen verschillen. Ik vind het zelf een flauwe foto, maar een pittig stukje. Ik bedoel het is toch WAAR, of niet?

Rik Almekinders zei

Trouwens, ik vind deze Hummer toevallig ook erg mooi.

erik zei

Ik bedoel dat je wel erg vaak schrijft over broeikaseffecten, en methaan.

Wat is WAAR? De suggestie om een methaanhummer te subsidieren en kleine zuinige methaanautootjes niet?

Even praktisch: ik verheug me op een lekkere pennestrijd, maar krijg geen melding van een achtergelaten commentaar, zoals jij. Mail me anders...

Rik Almekinders zei

Pennenstrijd? Gadsie. Vrede. Vrede is goed.
Ik ben op dit moment helemaal in de methaan. Methaan is cool.
Volgende week ga ik mijn eerste vertical drum digester bouwen, dus dan gaat het weer over methaan. Sorry Erik.
Ik krijg geen meldingen als je commentaar schrijft. Dat zal wel kunnen hè, elektronisch gezien? En toch, ... ik vind het ook leuk om er echt door verrast te worden.

erik zei

Je kunt de comments ontvangen via http://help.blogger.com/bin/answer.py?hl=en&answer=79117

Dan zie je ook oudere berichtjes waar ik inmiddels op gereageerd heb.

Spannend, jullie bruiloft!