dinsdag 21 april 2009

opslag


Als energie niet schaars zou lijken, dan zou niemand zich er druk over maken. Maar de werkelijkheid is: er is altijd wat. 's Nachts is het te koud, 's zomers is het te warm, in het noorden is het te koud, enzovoort. Je moet je steeds verplaatsen; ziedaar energie probleem nummer één. Of je moet de energie sparen, opslaan, gespreid uitzetten, liquide maken, enzovoort. Het lijkt wel geld!

(Met geld kan ik niet zoveel. Ik heb bij geld het onterechte gevoel dat het belangrijk is, terwijl dat toch eigenlijk niet kan. Wat kun je nou met geld? Je kunt het niet eten, je kunt er niet in wonen, je kunt je er niet in verplaatsen, enzovoort. Dat ik nu op een speelse manier aan het nadenken ben over energie, maakt de weg voor mij vrij om later op een speelse manier na te denken over geld. Dan ga ik geld sparen, opslaan, gespreid uitzetten, liquide maken, enzovoort. Moet je dan eens opletten!)

Energie opslaan zou niks moeten kosten. Dit is mijn ontwerp: een draaiende, hete methaantank. Liquid Natural Gas op hoge temperatuur in en vliegwielvormige tank, optimaal geïsoleerd opgehangen in wrijvingsloze lagers. Kan ingebouwd worden in elk industrieel monument dat om een nieuwe bestemming schreeuwt.

2 opmerkingen:

erik zei

Beetje open deur, en ik voel me een fantasieloze geldwolf, maar met geld kun je juist toch alles? Het is juist 'ongedifferentieerde' koopkracht. Respectievelijk eten, een huis of een auto kopen.

En kun je vertellen wat je bedoelt met die draaiende magmabom? Klinkt spannend!

Rik Almekinders zei

Je kunt er (soms) dingen van kopen, dat is de kracht van geld. En eten, huis en auto zijn ontegenzeggelijk te koop. Momenteel allemaal even overvloedig, hier in Groningen althans. Maar het geld zelf, dat kun je natuurlijk niet opeten, bewonen of berijden. Ik niet, tenminste.

Nou, het vliegwiel houdt kinetische energie vast, de hitte werkt als een aquifer, het methaangas kun je opstoken en de druk in de tank, daar kun je vast ook wel iets mee.