vrijdag 11 juni 2010

formeren


Aangezien Hare Majesteit bij de grootste partij - de niet-stemmers, met 38 zetels vertegenwoordigd in de Tweede Kamer der Staten Generaal - geen formateur zal kunnen vinden, zal zij haar toevlucht moeten zoeken bij resterende 112 zetels van de kleinere partijen: de VVD met 23 zetels, de PvdA met 22 zetels, de PVV met 18 zetels, het CDA met 16 zetels, de SP met 11 zetels, D66 en Groen Links allebei met 7 zetels, de CU met 4 zetels en de PvdD en SGP beide met 2 zetels. Interessant, dat de VVD door deze herberekening acht zetels verliest, en de Dieren en de Staatkundigen geen één.

Als Hare Majesteit dan toch een formateur moet aanwijzen die niet een vertegenwoordiger is van de grootste partij (de niet-stemmers namelijk), wil ik Haar met klem aanraden om dan maar radicaal te kiezen voor de kleinste partij als formateur. Of dat Marianne Thieme of Kees van de der Staaij is, dat kan mij eigenlijk niet schelen; ze lijken me allebei heel nette mensen en capabel ook, als premier. Het leuke aan het kiezen van een formateur van een kleine partij is, dat kleine partijen veel beter bereid zijn om naar de overeenkomsten te zoeken met de andere partijen dan grote partijen, waardoor de formatie tamelijk snel kan plaatsvinden.

En in de praktijk is er maar één kabinet mogelijk: het PvdD-SGP-CU-GL-D66-SP-CDA-PvdA-VVD-kabinet Thieme/van der Staaij I, met 94 zetels. Ik vind het niet handig om de PVV, waarvan de voorman opzichtig en schijnbaar opzettelijk racistische uitlatingen doet, in de uitvoerende macht op te nemen.

2 opmerkingen:

jelle zei

mooie gedachten, Rik (ook die vorige post, en je gesprek met Kris uit Belgie nadien)

Mbt Belgie: ik dacht, als ze nou Brussel tot Europa verklaren, dus het eerste stuk land dat geen nationale status meer heeft maar alleen maar 'Europa'. En dan kunnen de gebieden eromheen gewoon verdeeld worden over Vlaanderen en Wallonie (afh van de taalgrens) en dan worden dat twee landen.

Ik geloof dat ze morgen gaan (moeten) stemmen, de Belgen?

Als stemmen werken is, dan zou een stemplicht op zondag in Nederland voor problemen zorgen bij bepaalde groepen van boven de rivieren.

Rik Almekinders zei

Ik weet niet of het handig is als wij voor de Belgen denken. Ik vind het een prachtig symbool dat Brussel de hoofdstad van Europa is (is dat trouwens echt zo?), want België zelf is met zijn culturele en taalkundige verdeeldheid net Europa zelf.
Ik geloof dat het eigenlijk geen ruk uitmaakt of je nou een *land* bent, of in een hele grote *unie* zit. Het is toch allemaal een slagje te groot, vind ik.