dinsdag 29 juni 2010

nat


Nadat de Dijkgraaf ons waterschap volledig geïsoleerd heeft, ontstaat ongetwijfeld een politiek probleem met de buurwaterschappen, want waarom zouden Hollands Noorderkwartier en Rijnland hun gemalen laten draaien om Amstel, Gooi en Vecht droog te houden? Zelf geboren Hilversummer, had ik verwacht dat het heuvelachtige Gooi een toevluchtsoord kon zijn voor de Amsterdammers die op de vlucht zijn voor het wassende water, maar het lijkt erop dat het hele waterschap onderloopt.

In de BBC-documentaire Human Power Station wordt getoond hoe tachtig fietsers een volle prestatie moeten leveren om de elektriciteit te leveren voor één (elektrische) douche, ... voor het handmatig terugscheppen van het water dat door de dijken sijpelt is, verwacht ik, wel iets meer nodig dan tachtig fietsers. Ergens las ik dat het drooghouden van de randstad Holland meer energie kost dan al het autoverkeer in Californië.

Nou, en dan loopt de boel eens onder, gemiddeld zullen dat toch maar één of enkele meter(s) zijn, schat ik. De meeste huizen steken daar toch nog best bovenuit? Ik zou hier graag een tekeningen tonen van de drijvende steden, die Carl Hollander tekende voor Paul Biegels boek De Kleine Kapitein.

Geen opmerkingen: