donderdag 27 januari 2011

presentaties


Er zit een duidelijke cyclus in mijn werk. Rond deze tijd namelijk ronden onze eerstejaars studenten, net als vorig jaar, hun energieproject af. Eén van mijn vier groepjes heeft zich welwillend door mij bij de hand laten nemen. Dit groepje wilde een energie-advies schrijven voor Amstelveen, een gemeente die - en ik vind dat hilarisch - van plan is om in 2040 energieneutraal te zijn. Zoals de gemeente zelf ook zegt: alle zeilen moeten worden bijgezet.

Amstelveen heeft geen eigen energiebron, en dat ligt gevoelig, bijvoorbeeld omdat Schiphol de eigenaar is van de Amstelveense lucht, waar in 2040 (energieneutraal?) doorheen gevlogen blijft worden. In Amstelveen mogen dus geen windmolens. Gelukkig kan er geïsoleerd worden! Van mijn groepje moeten alle Amstelveense huiseigenaren in 2040 hun huis A-label kwaliteit geïsoleerd hebben (implementatieplan ligt klaar, inclusief begroting).

Energieneutraal volgens ons zou zijn als alle Amstelveense boeren worden uitgekocht en verhuizen naar de zusterstad Obuda-Békásmegyer in Hongarije. Daar beginnen ze een veehouderij met een mestvergister; het (Amstelveense!) methaan dat dat oplevert wordt in een zeppelin teruggebracht naar Amstelveen. De lege zeppelin kan op een vrachtwagen terug naar Hongarije.

4 opmerkingen:

jelle zei

misschien zit er in Obuda-Bekasmegyer wel olie in de grond. een zusterstad, dat telt gewoon mee in de neutraal-som, toch? ik zou gaan boren daar.

jelle zei

misschien zit er in Obuda-Bekasmegyer wel olie in de grond. een zusterstad, dat telt gewoon mee in de neutraal-som, toch? ik zou gaan boren daar.

jelle zei

o nee, twee keer gepost, dat is nog eens niet-duurzaam..

Rik Almekinders zei

Duurzaam is een rekkelijk begrip.