vrijdag 9 januari 2009

infrarood-plafond


Het volgende raadsel van de natuur begrijp ik eigenlijk niet. Het schijnt dat ijsberen eigenlijk zwart zijn. Onder hun witte haren zit een zwarte huid, die zwart is om de schaarse stralingswarmte op de pool op te nemen en vast te houden. Over zijn zwarte huid heeft de ijsbeer wit haar laten groeien, als camouflage. Wat ik hieraan niet begrijp, is dat eerst wel al het licht wordt weerkaatst waardoor ik een witte ijsbeer zie, maar dat er blijkbaar nog licht overblijft in die zwarte huid.

Ongeveer even verwarrend vind ik het, dat een optimaal stralend lichaam (lichaam is een natuurkunde-woord; het betekent: ding) zwart van kleur is. De zon bijvoorbeeld, die is zwart. Maar doordat hij straalt lijkt hij wit. Of zoiets. Ik hou van de praktische natuurkunde en dit gaat mij boven mijn pet.

Dat infrarood-plafond, waarover ik het hier al had op 25 december, die moet dus maar zwart van kleur worden, want dat straalt lekker. En misschien moet daar dan camouflerend ijsbeerhaar boven op, want wie wil er nou een zwart plafond?

Geen opmerkingen: