donderdag 15 januari 2009

rijk der heerlijkheid

De dankdienst voor het leven van een aangetrouwd familielid, die ik gisteren bijwoonde, was een feestelijke bijeenkomst, ondanks dat er iemand dood was. Er was sprake van bazuingeschal, van 'wie hier ziek is, zucht of kwijnt, zal daar fris en bloeiend wezen' en van licht in het duister.

Ik probeer mij dat rijk der heerlijkheid voor te stellen. Het is er behoorlijk Dutch Comfort, wat mij betreft. Dan mag dat bazuingeschal van mij wel achterwege blijven. En licht is prima, hemels en stralend, maar zonder dat duister, als dat kan. Na de dienst en alles wat erbij hoort, reden we in het fordje naar huis, bijna drie uur rijden. En een snelweg vol lichten in de duisternis, daar blijf ik niet lang fris en bloeiend bij.

Ik kom langzaam tot een definitie: Dutch Comfort gaat over schoonheid en behaaglijkheid voor alle zintuigen. Zoals Dutch Design er is voor het (culturele) oog, is Dutch Comfort er voor het dikke tiental andere zintuigen waar de mens bewust of onbewust over beschikt.

Geen opmerkingen: