donderdag 19 maart 2009

dafje (2)

Een land bestaat pas, als er een fatsoenlijke auto gebouwd wordt. Of misschien moet ik het zo zeggen: alleen doordat mensen naar een auto kijken is de natiestaat is geen fictie. Wat is Frankrijk? Een Citroën DS (en niets meer dan dat). Duitsland is een BMW en Italië heeft ook niks te klagen.

Maar Nederland is helemaal niks. Dat is niet erg, maar volgens mij is het niet erg commercieel gedacht. Ik mag dan niet met mijn neus op het nieuws zitten, maar ik heb best door dat er hier een hoop Nederlanders zijn die warm lopen, alleen omdat iets uit Nederland komt. En omdat Nederland een handelsnatie is, komt er wel van alles dóór Nederland, maar wat komt er nou werkelijk uít? Geen auto in ieder geval, wat ludieke oprispingen daargelaten.

Eén auto heeft Nederland voortgebracht. Eentje die ooit mondiaal misschien weinig opwinding veroorzaakte, maar die een nationaal hart toch verwarmt. Een rammelige truttenschudder, jawel, maar als je daar het fabelachtige onderstel van een Ford Ka onder zet (en had Ford niet een fabriek in Amsterdam, in de jaren vijftig?), dan heb je toch een hip wagentje voor Nederlandse leasemarkt (en iedereen die daarop wil lijken).

Geen opmerkingen: