vrijdag 27 maart 2009

dafje (5)


Uiteraard moet mijn dafje op methaan rijden. Methaan is een gas en dit gas is nog moeilijker vloeibaar te krijgen dan propaan en butaan, de ingrediënten van lpg. Vloeibaar methaan heet lng (liquid natural gas). Er is ook nog een samengedrukte variant van methaangas, die weliswaar in een klein tankje zit, maar die toch niet vloeibaar is maar dus nog steeds gassig, die cng (compressed n.g.) heet. Maar dit terzijde.

Het ombouwen van een benzine-auto's tot een lpg-auto is nog legaler dan wat je met sim-kaarten kunt laten doen. Allerlei websites lichten voor en overal in Nederland doen ze het voor je, binnen een straal van 40 km. De goedkoopste oplossing is je kofferruimte opofferen voor een enorme lpg-tank, maar het kan ook chiquer, met wat in het engels een toroidal lpg tank heet. Die heeft de vorm van een reservewiel. Geen ruimteverlies dus, schrijven ze blijmoedig.

Zo kun je zonder ruimteverlies ook de lpg tank maken in de vorm van een stuur, van de passagiersstoel of van een lifter: helemaal geen ruimteverlies! Ik wil alleen wèl een reservewiel op het dafje, en het is misschien erg ondafs, maar het constructieprobleem van de achterklep, waar ik op 19 maart erg lichtvoetig overheen stapte, is met een reservewiel achterop in een klap opgelost. Stoer zeg, rijden op methaan.

Geen opmerkingen: