maandag 23 maart 2009

methaan


Gisteren liet onze buurjongen mij zijn scheikundeboek zien. Voor ik er erg in had deed ik nogal neerbuigend over die nieuwe boeken, waar geen formule meer in staat. Opeens was ik zelf die vliegtuigbouwkunde-student die aan één blik op het volgeschreven bord in het wiskundelokaal genoeg had om smalend te constateren: 'O, IO-ers zeker?' (Waarbij de afkorting IO staat voor Industrieel Ontwerpen).

Uit mijn eigen scheikundeboek kan ik mij wel herinneren dat daarin verteld werd dat ongeveer 80% van de atmosfeer uit stikstof bestaat. Maar niet dat het gas dat uit onze gasleidingen komt ook voor 80% uit stikstof bestaat. Ik word daar heel vrolijk van! Voelde ik me bij het ruisen van het gas altijd een enorme verspiller, maar als het eigenlijk stikstof is dat daar ruist is mijn gemoed gesust.

Ik ben een beetje wild aan het googlen op methaan, en ook deze vondst vond ik fijn: doordat de biogisting in de dikke en blinde darm plaatsvindt en niet in de maag, laat een paard niet zoals een herkauwer boeren, maar winden.

Geen opmerkingen: