vrijdag 29 januari 2010

stromingsleer

De aandacht van de directeur van het Warenhuis van de Troost is nog steeds afgeleid door gedachten over de nieuwe Saab. Ik ga dus nog even verder met het ombouwen van de Toyota Aygo.

Ik had, toen ik op 19 maart vorig jaar van mijn Ford een Daf maakte, vooral moeite met de achterkant. Dat komt, doordat de aerodynamische functie van de voorkant van een auto duidelijk is: de voorkant moet hard, rond en glad zijn, om de lucht waar de auto doorheen moet opzij te schuiven. Daardoor is er direct achter de auto geen lucht; die heeft de voorkant immers opzij geschoven. Achter de auto is dus een vacuüm, en dat is erg slecht voor de snelheid voorwaarts. Het is de taak van de achterkant van een auto om dat vacuüm aan de achterkant zo klein mogelijk te krijgen. Is daar wel eens over nagedacht?

Volgens mij kan dat op twee manieren. De eerste manier is om de achterkant van de auto heel rommelig te maken; zacht, hoekig en ruw (precies het tegenovergestelde van de voorkant dus). Zoals het uiteinde van een waterdruppel fibreert, zou de achterkant van een auto dat ook moeten doen, bijvoorbeeld met linten die erachteraan wapperen. De andere manier is door actief lucht in het vacuüm te blazen. Ik kan mij voorstellen dat het zinvol is om een groot deel van het motorvermogen te gebruiken om lucht van onder (en voor de auto) weg te zuigen en dat direct achter de auto te blazen. Dit moet een snelheidsafhankelijk systeem worden, uiteraard.

6 opmerkingen:

jelle zei

Ik zou de voorruit en de achterruit weglaten.

Rik Almekinders zei

Ja, Saab heeft ook een reputatie in het maken van Cabrio's.

Ik denk dat vooral het wegzuigen van lucht van onder de auto echt iets oplevert: voor de wegligging en voor de voorstuwing, als je die lucht achter de auto weer loslaat.

Anoniem zei

Daar is inderdaad over nagedacht! http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_aerodynamics

En de Saab staat daar inderdaad vrij slecht. Dus makkelijk om die 10% verbetering te halen.

Een klein achteroppervlak helpt al, bijvoorbeeld door weer gewoon een echte ouderwetse kofferbak. En dat kan Saab, zoals ik me meen te herinneren van de oude Saab 900 die wij ooit hadden en die mijn vader met een bijna permanent van de bieb geleend handboek behoorlijk lang rijdend kon houden. Groet Meggie

Rik Almekinders zei

Handig, dat permanent van de bibliotheek geleende boek!

Het verhaal op wikipedia gaat vooral over de voor- en zijkant, maar niet echt over de achterkant. Of zie ik iets over het hoofd?

Anoniem zei

Dat van die achterkant gaat verder over de "Kamm back" Maar als ik daarin lees dan gaat het toch het meest over problemen van de turbulentie achter de auto. En of die opgelost worden door doorblazen?

Hebben jullie een windtunnel op de HVA?

Goetjes, Meggie

Rik Almekinders zei

Nee, geen windtunnel hier. Wel een apparaat, hier boven mijn hoofd dat enkele keren per uur met veel gezoem en geraas aanslaat. En er is eenparkeerplaatsje hierachter, waar we testritjes kunenn maken.