woensdag 10 maart 2010

authenticiteit


Als je een idee serieus wilt uitproberen, dan heb je een werkplaats nodig. En ik bedoel niet de workmate en de technicol uit je gangkast, nee, ik bedoel een echte werkplaats, waar je kunt TIG-lassen en vacuümvomen en koperdraadwikkelen. Die werkplaatsen zijn schaars, maar ze zijn wel te vinden.

Je vindt ze, heus. Het gaat hier niet om het vinden. De echte grote uitdaging is namelijk de mensen in de werkplaats: het werkplaatspersoneel. Meestal mannen. Nog nooit een vrouw gezien die met een stofjas aan in een werkplaats werkte, maar ik heb ook niet alle werkplaatsen van Nederland bekeken.

Een nieuw idee in een werkplaats is elke keer weer een ontgroening, daar zul je aan moeten wennen. De vuistregel is: hoe harder ze je in de werkplaats gaan ontgroenen, hoe innovatiever je idee is. En uiteindelijk wordt je idee er beter van, echt waar.
Toch hier enkele adviezen die zouden kunnen helpen om je werkplaatsschroom te overwinnen.
1) Maak oogcontact.
2) Wees geduldig. Wacht rustig op je beurt tot de koffie van het werkplaatspersoneel op is en tot ze zelf eindelijk naar jou kijken. Blijf gedurende deze wachttijd nederig, geconcentreerd en beleefd.
3) Leg uit wat je verlangt in korte zinnen; gebruik daarbij je eigen woorden. Probeer niet deftig of dubbelzinnig of ordinair te doen: authenticiteit is misschien eng, maar wel het effectiefst.
4) Onderga de ontgroening lijdzaam en zonder rancune. Als jou gevraagd wordt om het vierkante rondje te gaan halen, is dat een compliment. Als je het vierkante rondje mag gaan halen, dan ben je binnen. Welkom in de werkplaats!

(Dit stukje verscheen oorspronkelijk in From Product Design Daily, op 1 oktober 2008)

Geen opmerkingen: