dinsdag 16 maart 2010

in- en export

J, een student van Afro-Zuidamerikaanse afkomst, vertelde mij gisteren dat hij in opdracht van een organisatie met goede bedoelingen een duurzame fietsenmakerswerkplaats ontwerpt voor Ethopië. Die duurzame fietsenmakerswerkplaats is de bestemming die de organisatie bedacht heeft voor de zeecontainer die anders nutteloos in Ethiopië achterblijft, nadat er, met de beste bedoelingen, uit diezelfde zeecontainer 33 kuub ouwe schoenen op de Ethiopische markt gedumpt zijn. Het weer terugbrengen naar Nederland van de zeecontainer is duurder dan de zeecontainer, net als de schoenen, in Ethiopië achterlaten.

Eerder hoorde ik op de radio dat de NAVO in crisis is over haar taak. Vroeger, met het Warschaupact, toen was die taak duidelijk, maar nu, ... Het staat weliswaar in geen enkel handvest, maar in de praktijk is de taak van de NAVO op dit moment om de schaarse grondstoffen met geweld uit ontwikkelingslanden op te halen. 'Aha', zei de presentator van Business Nieuws Radio, 'dus dáár is de NAVO voor.'

De stichting die het directe gevolg is van dit weblog krijgt de naam 100% lokaal comfort. Met het woord lokaal bedoel ik dat ik niets naar Ethiopië wil brengen en er ook niets wil gaan ophalen. Niet omdat ik de Ethiopiërs de schoenen, de fietsenmakerswerkplaats en de NAVO-tanks niet gun, maar omdat ik wil blijven zien welke ecologische en sociale consequenties mijn comfort hier heeft. Ik wil daarvoor niet naar Ethiopië moeten reizen.

Geen opmerkingen: