dinsdag 9 maart 2010

BMW


Waarschijnlijk door de buurt waar ik woon ben ik doelwit van een marketingcampagne van BMW. BMW laat in een dure glansbrochure doorschemeren dat het merk hard bezig is om autorijden duurzaam te maken. Dit is de strategie: BMW maakt het autorijden leuker en zuiniger. Ik heb nooit in een BMW gereden, dus ik weet daardoor niet hoe BMW een tamelijk saai en vervelend klusje als autorijden leuk weet te maken. In diezelfde brochure staat ook dat het aantal Nederlandse autokilometers de laatste 10 jaar met 25% is toegenomen. De leuk-doelstelling van BMW lijkt dus gehaald. De duurzaamheidsdoelstelling weer helemaal niet.

Gisteren sprak ik de man wiens taak het is om ondernemerschap aan te wakkeren bij autohandelaren. Van hem hoorde ik wat autobezitters verwachten van een auto: onbeperkte kilometerbeleving die altijd en zonder gedoe beschikbaar is. Greenwheels is teveel gedoe. Openbaar vervoer is beperkt, veeeeel teveel gedoe en te weinig beleving. Ik denk dat voor de optimale kilometerbeleving het tankstation nu de grootste beperking is. Dat heeft BMW dus wel aardig aangevoeld: zuinig rijden met een grote tank, betekent minder tankstation.

Er zijn genoeg tankstationloze auto's bedacht: met zeilen, met trappers of met zonnecellen. Ik zag alleen nooit een combinatie daarvan. Bijvoorbeeld trappers voor het snelle wegrijden en zeilen voor de lange afstanden, een combinatie die mijn voorkeur heeft. Als de snelwegen nou wat minder saai en recht zouden zijn, dan wordt de beperkte snelheid die je vermoedelijk haalt met de trappers en de zeilen goed gemaakt met een heleboel kilometerbeleving.

Geen opmerkingen: