woensdag 24 maart 2010

sturen

In Autoweek nummer 11 staat een aantrekkelijke tekening van wat Autoweek denkt dat de nieuwe Mercedes A-klasse zal worden. Ik vind zulke renderings onweerstaanbaar; ik heb nummer 11 van Autoweek gekocht en het stukje over de nieuwe Mercedes A-klasse verslonden. Ik zou elke dag wel iemands fantasie willen kunnen lezen over wat de autoindustrie voor mij in petto zou kunnen hebben. Of die fantasie iets met de waarheid te maken heeft, dat kan me niet schelen. Dit is wat Autoweek denkt dat Mercedes Benz doet: de auto krijgt elektronische stuurbekrachtiging, om zo min mogelijk energieverlies te krijgen.

Unk? Kun je met elektronische stuurbekrachtiging het energiegebruik van een auto veranderen? Welke energie verlies je door te sturen? Alleen als je slipt, dan is er een hoop spectaculair piepend en rokend energieverlies, maar verder, ... unk? Zou de elektronica van de stuurbekrachting misschien het sturen overnemen van de bestuurder, zodat die geen domme - energieverslindende - omwegen meer maakt? Als dat zo is, vind ik stuurontkrachtiging een betere naam voor dit systeem.

Misschien ligt de klemtoon in de Autoweek-zin op elektronisch. Dat de Mercedes geen mechanische (20 kilo staal), maar elektronische (50 gram silicium en 0,5 kg elektromotor) stuurbekrachtiging krijgt. Dan wordt de auto lichter, waardoor hij sneller kan optrekken en makkelijker op snelheid te houden is. Het grote nadeel van lichte auto's is - volgens mij - dat ze licht aanvoelen. Dat ze omgeblazen worden door de wind en stuiteren over verkeersdrempels. Zou er geen elektronica ontwikkeld kunnen worden die zwaarte suggereert? Gewichtsbekrachtiging, zeg maar.

Geen opmerkingen: