Ook heb ik met twee andere mannen gesproken over de tas; of het een schouder-, rug- of handtas moet worden. Ik wil daarover graag een goede beslissing nemen, want ik voel dat een verkeerde tassenkeuze mijn hele arbeidszame leven kan vergallen. Ook het materiaal waaran de tas gemaakt is, is van zeer groot belang: leer is mooi, maar kwetsbaar, maar aan geweven materiaal hecht ik me niet zo makkelijk. Ik heb me voorgenomen om me aan mijn tas te hechten.
Dit moet erin passen, in mijn tas:
- 2 dikke boeken
- 1 stapel A4-papier
- enkele whiteboardmarkers
- enkele fineliners
- 1 boterhamzakje met 4 sneetjes brood
- 1 potje eikeltjeskoffie, oplosbaar
- zakjes misosoep, oplosbaar
- mengtrog voor misosoep
- koffielepeltjes
- tandenstokers
- tandenborstel
- mobiele telefoon
- schaar
- lijm
- agenda (niet op de foto)
- grafische rekenmachine (niet op de foto)
17 opmerkingen:
en welke afmeting hebben al die dingen?
wat is het totale gewicht van alle zaken die erin moeten
heb je aparte vakjes nodig voor bepaalde dingen? (tip: apart vakje voor tandenborstel en misosoeptrog zodat eventueel vloeibaar residu geen vlekken geeft op je papier)
wil je de tas straks op je tafel of op de grond?
moet de tas ook waarde hebben als statussymbool?
wat voor dingen zijn voor jou belangrijk om je te hechten? (ik heb een grote foto van mijn kinderen op mijn tas)
ga je "zuinig zijn" op je tas of wordt hij neergepleurd in de tram, vatsgesjord op de fiets etc ?
Dat was de vingeroefenign doorvragen....
Iefke laat de studenten een tas ontwerpen bij DAD volgend blok, misschein wil je wel proefpersoon zijn?
Wat is nou weer *DAD*?
Ja, ik stel erg hoge eisen aan de tas. Alle dingen die je noemt, eigenlijk. Ik ga niet zuinig om met mijn tas. Ik wil best proefpersoon zijn, maar kunnen HT-ers tegenwoordig ook ontwerpen?
met de bilblitheek bij-de-hand hoef je toch zelf geen boeken mee te nemen?! dat scheelt weer gesjouw…
Rik, weet je niet wat DAD is?
Ik ook niet, maar het is vast een samenvoeging van PSK en PRA (dat al eerder was omgedoopt tot PRR)
TAN bestaat overigens nog steeds. Jirka probeert Koos er van te overtuigen dat hij Arduino workshops moet geven in TAN.
Ik geef hem daarin groot gelijk.
Maar een lezinkje kernfusie zou natuurlijk ook niet misstaan.
Oja, de tas. Ik zeg: een schoudertas, van stof en post-zakken-rubberspul. Met grote witte drukletters erop (RA, bijvoorbeeld) en veel stoere vakjes aan de buitenkant.
Of een rolkoffer, als je voor comfort gaat
in vervolg op Erik: ja, en waarom die stapel A4 papier? kan dat niet allemaal in een iPad?
Ik wil eigenlijk een lederen rugzak, maar dan zonder die hengsels en zonder die vormeloosheid. En die rechtop blijft staan als ik eruit wil werken.
Ongeveer 15 jaar geleden was een tas ook al een ontwerpopdracht bij IPO, gecoördineerd door Mark Smit. Ik deed toen aan die oefening mee als zogenaamde student, met een schuilnaam. Ik had daarvoor ook een studienummer verzonnen en een hotmailadres aangevraagd. Mark trapte erin, maar het doen van een ontwerpoefening bleek nog best een hoop werk, naast mijn brandende docent-ambities, dus ik ben afgehaakt.
Ik heb ook boeken bij me die ik nodig heb bij de tamelijk traditionele invulling die ik geef aan mijn lestaak. Die stapel A4-papier, dat zijn toesten. Mijn lestaak bestaat eruit dat ik wekelijks ongeveer vijftig toetsen moet nakijken
Wie is eigelijk Jirka?
jirka studeert bij mij af! hij is de opvolger van janneke. hij heeft een nieuwe versie van de NOOT gemaakt, samen met een franse ontwerpstudent die afstudeert bij Van Berlo, een design bureau. leuk he?
als je een traditionele invulling aan je docentschap geeft, dan moet er ook ruimte in je tas zijn voor een appel. die schijn je dan te krijgen van een student. houd daar rekening mee!
succes!
mag ik voor de inhoud van de tas ook nog een geodriehoek suggereren?!
DAD is Design & Development. En hoezo kunnen HT-ers niet ontwerpen? Ik ben dat hele gezeik dat ontwerpen en soort geheim genootschap is waar je wel of niet toe behoort helemaal beu.
Ga met je verhaal over die rugzak een kleermaker vinden die ook met leer kan werken. Goeie kans dat hij kan maken wat je wil.
Als ik morgen weer beter ben mag ik Koos gaan ondersteunen bij een werkcollge arduino programmeren terwijl ik daar zelf nog nooit iets over geleerd of aan gedaan heb. Kan ik weer de eerste onderwijswet van Almekinders testen: Onderwijs is 90% bluf.
Meggie, je hebt gelijk. Ik betoogde hier al dat iedereen een kunstenaar is (zie 14 december 2010) - wat wel wat protest van kunstenaars opleverde - maar uiteraard is ook iedereen ontwerper. Natuurlijk is iedereen ontwerper! Misschien zijn de *ontwerpers* (van het geheime genootschap) wel het minst ontwerpers van allemaal, met hun geborneerde meninkjes en methodetjes.
Zou ik moeten weten van Arduino is? Ik weet dat niet. Ik heb gisteren een kort college over differentiaalvergelijkingen gekregen van mijn wiskunde-collega. Dat is ook leuk! Er doemt dagelijks een nieuwe hobby voor mij op.
De eerste wet van Almekinders, kan ik die weer intrekken? Onderwijs zou niet 90% bluf moeten zijn. Onderwijs zou moeten zijn: zo veel mogelijk ondersteuning.
Erik: als geodriehoek gebruik ik altijd een dik hoek. Alleen om rechte lijntje te trekken, eigenlijk.
Jelle: ik heb nog nooit een appel gekregen van een student. Ik ben bang dat de maatschappij te smetvrezerig geworden is voor zo'n - op zichzelf knusse - traditie.
jongens, studenten lezen dit :-)
Ha Rik, wat schrijf je dat makkelijk "je hebt gelijk". Dat zoudn meer mensen moeten doen, en niet alleen tegen mij ;-)
Tja die ontwerpers, als je nog vienden bij IPO hebt is nu de tijd om even bij te roddelen. (ik hou mijn mond verder)
Ook fijn dat jij geen grumpy old man bent die vind dat alle onderwijswetten in steen zijn gehouwen. Zonder nieuwe inzichten blijven opdoen en direct toepassen zou ik het niet lang volhouden in het onderwijs denk ik. Ondersteunen, op laten bloeien wat er al zinzit, dat speekt me wel aan inderdaad. (terzijde: heeft iemand wel een iets bruikbaars of inspirerends gekegen van en onderwijskundige? )
Wij hebbn hier nog zo'n geodriehoek voor op het bord. Maar het leukste onderwijstool heeft volgens mij allen Ludovic hier nog; de bordpasser, geschikt voor krijtje en whiteboardmarker. Die verdient eigenlijk wel een aparte tas denk ik
Ik had op de HvA een erg fijne onderwijskundige, van wie ik ook echt een hoop geleerd heb. Michael Nieweg heet hij. Hij werkt nog steeds op de HvA, maar niet meer bij het domein Techniek, helaas.
Verder was het pamflet *The Nature of the Learning Process* van Harvey Jackins nogal een eye-opener.
Dit alles mogen onze studenten best lezen, hoor! Maar, denk je dat ze de grumpy teksten van Statler en Waldorf gaan zitten lezen, hier?
Onderwijs is niks, zonder geodrieoek
— of bordpasser.
Zelfs geen bluf, laat staan een recht lijntje…
Sorry, ik bedoelde *dik Boek*. Ik gebruik een dik boek om een rechte lijn te trekken. Maar voor de uitoefening van mijn lestaak heb ik eigenlijk nooit rechte lijnetjes nodig.
Waarom die obsessie met geodriehoeken?
in het begin van Web 2.0. waren er wedstrijden welk bericht op een weblog of nieuwsgroep 'de meeste reacties' kreeg. Mensen gingen dan enkel "dit is al weer reactie nr 14" typen, enzovoorts.
Hier nog een filmpje om het wat langer te maken voor "tas (2)"
drawing a perfect circle on a blackboard
Ach ja, de begintijd van web 2.0. Jongens waren we, maar aardige jongens. Waar zijn we nu, trouwens? Web Vista?
Een reactie posten