woensdag 2 december 2009

straatverlichting

(door Peter Bekkers, hoofdredacteur van From Product Design Daily)

Ik wilde het eigenlijk hebben over de stad Helsinki, waar ik nog nooit geweest ben, maar vannacht kwam ik mijn straat inrijden, na een lange werkdag, en toen zag ik opeens iets opzienbarends.

Aan het begin van de straat hebben ze duurzame ledlampen in de straatlantaarns gedraaid. In plaats van de oude vertrouwde gelige straatverlichting, is er nu opeens een venijnige blauwe gloed aan het begin van de straat. We hadden er een brief van de gemeente over gekregen, herinnerde ik me opeens, maar zoals dat gaat met brieven van de gemeente die niet over gemeentebelasting gaan: je gooit ze weg. Met brieven van de gemeentebelasting kun je dat beter niet doen, trouwens. Je hoeft ook weer niet meteen te betalen, maar weggooien is gewoon niet slim. Er volgt herinnering op herinnering, en voor je het weet is wat ooit een verwaarloosbare kostenpost was, uitgegroeid tot een astronomisch bedrag. Dit terzijde.

Een venijnige blauwe gloed dus. Maar ik zag nog iets. Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar anders dan de oude verlichting, die nogal diffuus is en alle kanten op schijnt, leggen die ledlampen een mooi sneeuwtapijtje van licht op de straat. Ik heb er een foto van genomen, maar daar kun je het helaas niet goed op zien (die blauwe vlekken in de verte – dat is het ledlicht). Maar het is mooi, het begin van de straat is erop vooruitgegaan. En het is ook helemaal niet zo'n venijnig blauw, bij nader inzien.

Geen opmerkingen: