dinsdag 23 december 2008

dutchcomfort.eu


Ik heb, als buitenstaander, gemerkt dat er een zekere animositeit bestaat tussen de elektrotechnici en de (warme) werktuigbouwers. Als industrieel ontwerper heb ik vooral met de elektrotechnici (informatici) te maken gehad, maar sinds Dutch Comfort kies ik onvoorwaardelijk partij voor de warme werktuigbouwers en tegen de elektrotechnici. Warme werktuigbouwers vind ik warme mannen, elektrotechnici reptielachtige bleekscheten.

Volgens mij is het een cultureel verschil: de warme werktuigbouwers zijn Europeanen, zoals Walter Owen Bentley (zie afbeelding), die al die prachtige heetgasmotoren hebben uitgevonden en hebben verder ontwikkeld, terwijl de elektrotechniek puur imperialisme uit de Verenigde Staten is. En doordat de Verenigde Staten de dominante cultuur zijn, geloven we hier in Europa helaas ook dat elektriciteit de hoogste beste energiesoort is. Elektriciteit? Wat moet je daar eigenlijk mee? Je kunt er vee mee binnen een weiland houden (schrikdraad) en je kunt er de doodstraf mee voltrekken (elektrische stoel), maar verder? ... nuttig? Dat schizofrene mensen altijd het stopcontact aanwijzen als de bron waar de stemmen die ze horen vandaan komen, vind ik tekenend. Ze wijzen nooit naar de kachel.

De missie van Dutch Comfort is een Europa zonder elektriciteit. Ik heb hier al toegelicht dat met de warmtepomp en de stirlingmotor - in theorie - warmte en beweging gemaakt kunnen worden van warmte. De meeste huishoudelijk apparaten hebben dus niet per se elektriciteit nodig. Over een maand hoop ik hier de eerste computer te presenteren die draait op warmte.

Geen opmerkingen: