woensdag 17 december 2008

uitlaat


Ongeveer een week geleden begon het, toen het kleine fordje een klankkast werd van motorgeluid, als ik over een verkeersdrempel reed. En vanmorgen was het definitief, toen ik het portier te enthousiast dichtsmakte: de uitlaat was afgebroken vlak voor die grappige doos waaraan ik een uitlaat kan onderscheiden van een rioolpijp.

Allemachtig, wat een geluid maakt een motor als die doos niet meer vastzit aan de uitlaat! Ik ga er anders van autorijden: agressiever, dynamischer. Toen ik een kerstboom ophaalde en met de achterklep open naar huis reed, was het helemaal vet! Ik schat dat het vermogen van mijn uitlaat met mijn rijstijl te vergelijken is met een home cinema set. En het uitgaand vermogen van een home cinema set is 800 W. Omgerekend voor ons soort mensen: dat is bijna 1 pk.

Mijn fordje heeft een vermogen van 60 pk, en daarvan gaat dus bijna 2% zitten in de herrie. Nu begrijp ik waar die doos voor dient: dat is een dikke demper. Die moet 1 pk prachtige mechanische energie smoren, zodat niemand kan horen hoeveel bruut geweld er onder de motorkap van mijn fordje zit. Kan die teringherrie niet ietsje nuttiger ingezet worden?

Geen opmerkingen: