maandag 15 december 2008

rook


Ik heb aardig, maar niet uitzinnig gerookt. Ik heb genoeg gerookt om te weten hoe geil het is om rook uit te blazen. Toegegeven, het stinkt als de ziekte. Er zijn geen video-opnames van mijn mond en neus terwijl er rook uit kringelt, maar ik weet hoe het voelt: het bewijst dat je ademt en dat er een hartstochtelijk vuur in je brandt.

Ook gebouwen roken. Niet uitzinnig, net als ik destijds, maar ze doen het wel. En ook het mooiste gebouw van Nederland (zeiden 12.000 lezers van Trouw in 2007) - de Gasunie in Groningen - rookt. Vandaag, bij een helderblauwe lucht - precies de lucht die architecten op hun presentatietekening achter hun ontwerp fantaseren, stond bovenop het Gasuniegebouw een rustige rookpluim. De Gasunie is onmiskenbaar dominant in de Groningse skyline, maar de rookpluim van de Gasunie is nog dominanter.

En die rook past niet bij het gebouw, wat jammer. Rook past uitstekend bij de Gasunie, en rook past wat mij betreft ook prima bij organische architectuur en zelfs bij antroposofie, maar deze rustige rookpluim past echt niet in het PvE van het Gasuniegebouw. Nog nooit een gebouw gezien overigens, dat sexy stond te roken. Jammer, wat een gemiste kans! In romantische kerstfilms uit Hollywood roken de trottoirs (waarom eigenlijk?). Kunnen Nederlandse architecten geen schoorstenen ontwerpen?

Geen opmerkingen: