maandag 8 december 2008

convectie

Op 27 november schreef ik hier dat er drie soorten warmte zijn: stralingswarmte, warme wind en hete pan. Wind en pan zijn niet de namen die gebruikelijke gegeven worden aan wat ik hier bedoel. Met wind bedoelde ik convectie en met pan bedoelde ik geleiding. Ik wil graag een toegankelijk weblog hebben, maar ik ben bang dat noch het woord pan noch het woord geleiding daar behulpzaam bij is.

Dit stukje gaat over convectie, in mijn ogen een inferieur soort warmte. Onprettige, vieze warmte, waar je keel-, neus- en oor-, huid- en gewrichtsziektes van oploopt. Convectie is warmte die aan iets vastgeplakt zit dat stroomt. Bijvoorbeeld: je zwemt in het zwembad en opeens voel je een beetje warm water langsdrijven. Of je zit aan je bureau en opeens gaan je papieren dwarrelen. Hu! Vieze plasjes en windjes! Convectie is een ander woord voor tocht. Dat ik niet van warme tocht houd, dat is nu denk ik wel duidelijk.

Ik houd ook niet van koude tocht. Als mijn lekke huis in de winter de hele dag warme windjes laat, wordt de leegte die het windje in huis achterliet opgevuld door koude lucht. Heerlijke frisse buitenlucht, natuurlijk, maar het moet niet uit het plafond op mijn hoofd vallen en ook niet door het kozijn in mijn nek. Ik ben daar gewoon te gevoelig voor.

Geen opmerkingen: