woensdag 24 december 2008

ijs (1)

Vorige week vroor het hier. Mijn zoon en ik vonden een ijslaag van meer dan 5 cm in een emmer. Hij heeft 'm eruit gehaald; het was een schijf, die als een ijshockeypuck over de grond kon glijden. We hebben met de grote puck gevoetbald en het klonk als zachtgebakken ongeglazuurd aardewerk dat verschoven werd. Niet een geluid dat je vaak hoort, want wie gaat er nou met aardewerk schuiven: dan gaat het immers kapot, en dat is zonde.

Het was nog een bruut potje voetbal, voordat de ijspuck kapot was. Ik moest denken aan het ijshotel, dat ik alleen uit verhalen ken. IJs is geen slecht constructiemateriaal! Het is een beetje koud, maar wat geeft dat eigenlijk? En een beetje bros, maar wat geeft dat eigenlijk?

Als we toch aan de slag gaan met die warmtepomp, en we pompen op een mistige dag (10 graden Celsius) de ene helft van die warmte op om de stirlingmotor te laten draaien, waardoor we een hele hoop kou overhouden. Met die kou maken we van water een carrosserie. Of: de stirlingmotor zelf. Dit lijkt me tamelijk cradle-to-cradle.

Geen opmerkingen: