dinsdag 9 december 2008

from product design daily (2)


De hoofdredacteur vond mijn stukje van 3 december te onaardig over design, aangezien het voor studenten bedoeld is die pril enthousiast zijn voor design. En hij heeft daar natuurlijk gelijk in. Ik heb het stukje daarom herschreven, en als ik een stukje herschrijf, dan schrijf ik een heel nieuw stukje, blijkt. En dit is dat nieuwe stukje:

"Bij de start van de opleiding Product Design kwam ik te spreken met Jeroen van Erp, één van de chefs van ontwerpbureau Fabrique. Fabrique is goed in concepten, dus Jeroen vroeg mij op de man af: 'Wat is nou het concept, van Product Design Amsterdam? Wordt het weer zo'n spulletjes-opleiding?' In het woord 'spulletjes' klonk een soort afkeuring door.

Misschien was het mijn eigen afkeuring, die ik hoorde, want ik ben geen groot liefhebber van spulletjes. Het geeft maar een hoop rommel en ongemak, vind ik: spulletjes. Zelfs als die spulletjes met de liefde gemaakt zijn die Product-Designstudenten uit Amsterdam er ongetwijfeld insteken. Want ik ken het type: de ontwerpstudent. Schatjes zijn het, stuk voor stuk.

Ik heb sinds kort een liefde opgevat voor een ander vak, de warme werktuigbouw. En dat klinkt niet, warme werktuigbouw. Zoals ik broodje warm vlees ook zo vies vind klinken dat ik dat niet kan bestellen, als ik in een snackbar verzeild ben. Warme werktuigbouwers ontwerpen (onder andere) het comfort in huis: het lekkere douchen en de aangename kachels. Maar ze zijn ook van de heetgasmotoren: die dingen die voor of achterin een auto zo'n gezellig snorgeluid maken. In de warme werktuigbouw is veel te doen, deze dagen: de olie raakt op, het tropische regenwoud, de broeikasmythe. Het is een vak dat ik zulke leuke creatieve en betrokken studenten zou toewensen als op Product Design afkomen.

Mijn voorstel is om warme werktuigbouw voortaan comfort te noemen, want sinds de koude werktuigbouw design heet is dat vak ook een stuk aantrekkelijker geworden. Want geloof me: comfort zit iedereen dicht op de huid en er is veel behoefte aan frisse nieuwe mengkranen, houtkachels, radiatoren, zonnepanelen, dakbedekkers en windmolens. Op de website van Product Design staat een seminar aangekondigd dat juist hierover gaat: Brand a Branche. Wie organiseert dat?

Rik Almekinders"

(Overigens wil ik met de laatste zin niet suggereren dat ik dat seminar ga organiseren. Helaas.)

Geen opmerkingen: